Dyslexitips.se

Dyslexi behöver inte vara så svårt

Arbetsminne

 

 

 

 

Vad du kan göra om du vill träna ditt arbetsminne
Det vet jag faktiskt inte, jag har själv inget vidare bra arbetsminne men upplever inte det som något större problem för mig då jag lärt mig att ta in kunskap på annat sätt. Men jag har inget emot att få tips och idéer på hur de som önskar bättre arbetsminne kan gå tillväga för att öva upp det. Jag vet att det finns mängder av data program och appar som sägs förbättra arbetsminnet och jag tar tacksamt emot tips och erfarenheter kring arbetsminne både för att jag själv ska få lära mig mera om arbetsminne och för att kunna föra tips och erfarenheter vidare till de som behöver det.  pellesellgren@yahoo.se jag har längre ned på sidan skrivit mer om mina tankar kring arbetsminne och dyslexi.

 

 

Att tala inför andra och komma ihåg vad man ska säga.
Att tala inför andra kan naturligtvis vara lite läskigt. När jag studerade  och vi hade redovisningar så försökt jag göra som mina klasskompisar och använda ett punktmanus. Men när jag då stod där framför alla andra och blev lite nervös som vi människor lätt blir när vi har en massa människor som alla tittar och lyssnar på oss så fick  jag en större svårigheter att läsa än vad jag hade i vanliga fall. Det blev lite som den där klassiska bilden av hur texten och orden blir oläsliga för dyslektikern. Vilket fick till följd att jag inte riktigt visste vad jag skulle  säga,  stod där och blev  en mera nervös och ansträngde  mig för att försöka läsa mina punkter i manus och  komma ihåg allt jag skulle säga. Jag missade då ögonkontakten med de som lyssnar och framstod  som allt annat än avslappnad. Samt blev  jätte stressad helt i onödan. Men nu när läser retorik så har jag hittat ett sätt som verkligen fungerar och det är bild manus. Att en bild säger mer en tusen ord är något som verkligen stämmer vad gäller mig och min dyslexi. Jag gör så att jag först skriver ned allt jag vill säga sedan delar jag upp texten i stycken som jag sedan byter ut mot bilder som jag hämtar från Google-bilder. En bild får representera ett stycke eller en mening. Jag skapar detta i ett vanligt Word dokument som jag sedan sparar som en pdf fil och mailar över filen till Ipaden eller iPhone. Detta för jag inte vill slösa papper i onödan men det skulle självklart gå bra att skriva ut bilderna på papper. Som vanligt så är det inte så svårt att vara dyslektiker om man bara låter bli att göra som alla andra och istället finner sin egen väg. Tänk om jag fått hitta bild manus redan i grundskolan vad mycket lättare redovisningarna i skolan då hade blivit. Känns nästan lite fånigt att jag inte kommit på det tidigare. 

 

Spela in föreläsningar med diktafon 

Om ni har svårigheter att koncentrerà er under exempelvis en föreläsning så kan ni spela in föreläsningen på en diktafon eller köpa en App med inspelningsfunktion. Då kan ni sedan lyssna på föreläsningen igen hemma, och då trycka på pause när ni känner att koncentrationen försvinner. Ett tips är att gå på föreläsningen lyssna så mycket ni kan och orkar men spela samtidigt in föreläsningen. Fråga sedan någon annan students om ni kan få kopiera anteckningar. Sedan är det bara att gå hem och lyssna på föreläsningen och följa med i anteckningarna. (Det alltid en god idé att be om lov innan ni spelar in en lärare/föreläsare) 

 

Jag har nu fått ett mail med tips kring arbetsminnesträning som jag väljer att publicera. 

Hej Pelle!

Jag heter Anne-Marie, är med i FBgruppen iPad i skolan och har läst en del på dina sidor. Tack.

Nu några tips från mig, speciallärare sedan många år. (Har hjälpt åtskilliga dyslektiker till ett drägligare skolliv genom åren.)

Den yrkesgrupp som har överlägset störst arbetsminne är taxichaufförer i London! Kravet för att bli det är att kunna Londons karta utantill. Detta för att kunna köra snabbaste och bästa vägen oavsett utgångsläge. Nu menar jag inte detta bokstavligt såklart, men du kan ju börja i liten skala där du bor, och utvidga området efterhand om det går bra.

Jag har tränat elever med nedsatt arbetsminne och spatial förmåga genom att de får berätta hur de ska ta sig från punkt A till B osv.De tränar också arbetsminnet genom att jag/någon säger ett antal siffror, ord eller bokstäver som de sedan vänder bak och fram ordningen på. Där får man utgå individuellt på antal enheter. Det skall vara så många så att det NÄSTAN är för svårt! Hos mina elever ligger start på ca 4-5st.

Schack är det ultimata spelet med att hålla en massa sannolika drag framöver i huvudet. Börja i liten skala och utöka antalet drag. Går bra med dator som partner, där du själv sätter nivå.

Jag har även ett datorprogram som heter Minneslek och det är inte alls så dyrt som Robomemo som jag antar att du syftar på? LYCKA till! Skriv gärna och berätta hur det går. Det hade varit roligt!

Anne-Marie Pamp, Fäladsgården, Lund, 6-9 skola

 

Svar 

Jag är väldigt glad för tipset Anne-Marie givit mig men jag har i dagsläget väldigt mycket att göra så har inte tid att tränna mitt arbetsminne. Men jag vill inte undanhålla värdefulla tips från er mina läsare, så därför får ni testa själva.

Med vänliga hälsningar Pelle 

..

 

Jag har av en sjuksköterskestudent fått tips om något som heter MindMap

 

Studenten förklarar hur han gör sina MindMaps

Jag börjar med att skriva huvudrubriken i mitten på ett A4 ark och sedan börjar jag med en blyertspenna planera vad jag vill ha med och vart på pappret så att jag får plats med allt.

Jag skriver det jag anser viktigt flera gånger. Efter detta så fyller jag i med tusch i olika färger beroende på hur viktigt det är samt om det har någon speciell innebörd, t ex så står blod nästan alltid med röd tusch. När detta är gjort, och om jag har tid, så lägger jag till lite roliga bilder som man kan associera till texten. Detta är inget jag kunnat göra under föreläsningar, det går alldeles för snabbt. Jag spelar in föreläsningar, och gör visa anteckningar som inte står i föreläsningsmaterialet samt lyssnar på det som sägs. Jag sätter mig sedan och lyssnar igenom föreläsningen och gör min MindMap så fort som möjligt så att jag inte glömmer viktiga saker.

 

Andreas Hjelmtorp sjuksköterskestudent & dyslektiker

 

 Jag vill tipsa om en jätte bra app för den som vill göra mindmaps direkt i Ipad. 

Den heter simpleMind+ och är jätte bra. 

Jag ställde en fråga på en Facebook grupp för lärare.
Finns det någon bra App för dem som har nedsatt arbetsminne och vill öva det? 
Jag fick följande tips på appar 
1 Lumosity Brain trainer 
2 Membox 
3 Ruby Repeat 
4 Minnestränare 
5 Minne Gud 
6 Minne Guro 
Jag återkommer med mer information när jag hunnit testa Apparna, om ni inte vill vänta, så är det bara att testa apparna själva. Maila gärna mig och berätta vad ni tyckte om dem 
Med vänlig hälsning, Pelle Sellgren 

 

Minnesmästaren

Jag har fått tips om en "Minnesmästare" som har utvecklat lite produkter för att träna arbetsminnet. Han heter Zoghej. Han har skrivit en barnbok om arbetsminne som ska vara bra. Han har även utvecklat ett "sällskapsspel" samt en app som heller inte är så dyr. Sällskapsspelet och appen bygger på samma bilder och funktion.

Här nedan länken till hemsidan där de också visar en intressant youtube film om minnesträning. 

http://zogaj.se/



Mina tankar kring arbetsminne:
Många dyslektiker har precis som jag själv ett svagt arbetsminne. Det innebär att jag tillexempel inte klarar av att memorera fakta eller ord i mitt minne för att sedan vid annat tillfälle, exempelvis ett prov, visa vad jag lärt mig. Att lära mig ord eller begrepp utantill är för mig som har svårigheter med arbetsminnet väldigt svårt och tar väldigt mycket tid, vilket jag inte tycker det är värt då det finns andra sätt lära sig på. Jag vet att det finns dataprogram och appar som är gjorda för att träna arbetsminnet, och det är ju jättebra i fall någon känner behov utav att träna sitt arbetsminne. Personligen är det inget som hittills har intresserat mig tillräckligt för att börja tränna mitt arbetsminne. (OBS jag poängterar att jag inte givit programmen eller apparna en ordentlig chans. Kanske är det värdens bästa arbetsminnesträning som jag går miste om) Jag anser att jag varigt utsatt för alldeles för många försök från icke-dyslektiker som försökt få mig att bli som dem. De har försökt lära mig ta in kunskap på deras sätt, vilket är rätt sätt för dem, men fel sätt för mig. Jag anser att ett svagt arbetsminne är en del utav mig och mitt sätt att lära mig ny kunskap. Jag kan inte lära mig exempelvis engelska glosor utantill för att sedan rabbla upp dem, men ser heller inget behov utav att kunna det. Jag har lärt mig engelska utan bra arbetsminne, jag fick VG i betyg i både engelska A och Engelska B på Gymnasienivå. Som dyslektiker med svagt arbetsminne så upplever jag att rabbelkunskap inte är något för mig. Jag behöver ta in kunskapen på djupare plan. Jag behöver förstå ordets innebörd, när jag kan använda det, och i vilket sammanhang det passar att använda det, först då kommer jag ihåg ordet. Vad jag menar är att jag inte gillar rabbelkunskap jag gillar djup kunskap. För mig är djup kunskap att verkligen förstå någonting, inte som vid rabbelkunskap att först ta in information för att sedan upprepa den. Självklart är engelska glosorna bara ett exempel, det finns många andra situationer främst i skolan där ett bra arbetsminne har varit det som förväntats utav mig. Lösningen för mig har varit att be läraren om annan examinationsform. Det har sällan varit ett problem för en kompetent lärare att erbjuda annan examinationsform. En annan examinationsform kan vara antingen muntlig eller skriftlig, personligen föredrar jag en skriftlig examinationsform där jag på djupet får förklara hur jag tänker och resonerar. Kanske kommer jag någon gång i framtiden att bli motiverad att jobba med att förbättra mitt arbetsminne.